Assalamualaikum..

-PESANAN BUAT SUAMI-
(Oleh: Dato’ Dr Hj Fadzilah Kamsah)

1.      Selalu Mengahargai Usaha Dan Penat Lelah isteri, terutamanya yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.

2.      Bila isteri bercakap, pandang mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan sumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima dairpada isteri denga bijak serta prihatin.

3.      Jangan sekali-sekali mebandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghiasa istgeri anda lebih baik dan canggih dari emak anda..

4.      Jangan demand sex sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat sahaja.


5.      Kalau pasangan dan ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga.. ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing dan berak anak. Sedangkan suami duduk bersandar kekenyangan macam maharaja.

6.      Jangan sekali-sekali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumah tangga sedangkan suami lepas tangan.


7.      Sekiranya suami makan dulu, tinggalkan sedikit lauk untuk isteri. Jangan bedal semua sampai turn isteri, yang tinggal Cuma ekor ikan sekerat dan janggut sotong dan ekor taugeh.

8.      Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritahu isteri dahulu, kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best2 dan mengemas rumah cantik2. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerakan dan isteri Cuma masak Mi Maggi saja.


9.      Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badanya yang semakin sihat atau melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dahulu.

10. Jangan kentut depan isteri. Masa bercinta dulu boleh Control kentut?

11. Hormatilah ibubapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda Cuma main wayang, bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali-kali mencaci mereka walaupun secara bergurau.


12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumah tangga.

13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masaalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami “degil” taknak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong.


14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah guna pencukil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang barang simpan balik ditempat asalnya, dah berak flush. Susah sangat ke nak buat macam tu? Semua nak kena ajar ke?

15. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan Tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tamu di rumah sahaja.


16. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Isteri pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputarbelitkan tafsiranya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.

17. ….Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain, Main lagi la tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate, kalau awak buat??


18. Kalau tak menyukai sikap atau perbuat isteri, tegurlah secara baik, janganlah asyik nak menengking sahaja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kene jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur? Jiran sebelah rumah awak??

19. Kalau isteri Nampak tak sihat cepat2lah bawa jumpa doctor. Tunjukanlah anda mengambil berat tentang dirinya.

20. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa Veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya, ialah timbangrasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukanya laku bila dah mati nanti.

21. Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama. Ingat kalau suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri masuk syurga. Kalau suami masuk Neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk Neraka tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga. Ini bukan rekaan saya tapi saya pernah dengar dari seorang ustaz.


22. Berusahalah dengan ikhlas, untuk mempertahankan keharmonian rumah tangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali.

23. Jangan buat donno kalau isteri merajuk, atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati perempuan ni sensitive. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami,boleh jadi kanser kepada isteri. Kepada suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah anggap masaalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja.

Allah s.w.t. Berfirman, “Dan ketahuilah bahawasanya Allah mengetahui apa yang ada dalam hatimu, sebab itu berhati-hatilah dengan tuhan”

“Ya Allah Jika Aku Jatuh Cinta, Cintakalah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-MU, agar bertambah kekuatan ku untuk mencintai-MU”

“Aku Mencintaimu kerana agama yang ada padamu.. jika kau hilangkan Agama dalam hatimu, hilanglah cintaku padamu” (imam Nawawi)

-Petikan Dari Sumber-

~Carilah Ilmu Dalam Mencari Kebahgiaan & Berusahalah menggapai kegembiraan meski pun Menghadapi Banyak Kesukaran dari Kesenangan~

No comments

We will not be responsible for any losses, damages and anything related to your comment. Please provide Ur Name(nickname accepted), Location and Your Support/Creative Comment/Feedback/Question, etc. Have a Pleasant day.

Popular Posts

Web Hits

Powered by Blogger.